De gemeenten in de regio Midden-Holland werken samen om strategische onderwerpen en hun belangen gezamenlijk te behartigen.
Zorg voor kwetsbare inwoners, stimuleren van innovatie en duurzaamheid voor ondernemers, een aantrekkelijke woon- en werkomgeving, het stimuleren van recreatie en zorgen voor een goed bereikbare regio zijn onder andere speerpunten waar de inhoudelijke focus op ligt. Deze speerpunten en daarmee de samenwerking krijgt handen en voeten door samen te werken aan vijf inhoudelijke tafels.
Ontwikkelingen 2019 en eventuele risico's
In de regio Midden-Holland werken de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Krimpenerwaard, Waddinxveen en Zuidplas samen om de belangen van de regio te behartigen. In 2019 is de strategische agenda van Midden Holland herijkt. Naast de vijf inhoudelijke tafels komt er focus op een viertal opgaven.
Het is zaak om de samenwerking binnen Midden Holland als netwerksamenwerking te zien. De regio Midden-Holland maakt onderdeel uit van een groter geheel, onder andere het Groene Hart en de Randstad. De oriëntatie is afhankelijk van de opgave: afhankelijk van het vraagstuk kan een bepaalde alliantie, bijvoorbeeld in samenwerking met Alphen aan den Rijn en Woerden, het beste uitgangspunt zijn.
Meer informatie: www.regiomiddenholland.nl
De Omgevingsdienst Midden-Holland (ODMH) draagt bij aan een veilige, duurzame en gezonde leefomgeving. Dit doen zij door de uitvoering van de milieutaken voor de hele regio en de provincie Zuid-Holland en de bouw- en woningtoezichttaken voor de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Zuidplas, Waddinxveen en de provincie Zuid-Holland.
De taken omvatten vergunningverlening, toezicht en handhaving van milieuregels en bouwregels. Daarnaast adviseert de ODMH en voert zij taken uit t.a.v. duurzaamheid, energietransitie, klimaatadaptatie, bodem, externe veiligheid, geluid- en luchtkwaliteit, ecologie en milieueducatie. De dienst houdt ook toezicht op de kwaliteit en veiligheid van officiële zwemwaterlocaties.
Ontwikkelingen 2019 en eventuele risico's
De activiteiten op het gebied van milieu en duurzaamheid zijn beschreven in de jaarrapportage Milieu 2019. Het aantal uitvoeringsuren is in vergelijking met 2018 toegenomen, omdat er extra werkzaamheden zijn afgesproken in het kader van de raadsbrede programma’s Klimaatadaptatie en Energietransitie gebouwde omgeving. Daarnaast hebben de ontwikkelingen op het gebied van stikstof en PFAS in 2019 extra inzet gevraagd. Ook is het aantal advies- en vergunning-verzoeken sterker toegenomen dan verwacht. Overschrijding van het budget dreigde, maar eind 2019 zijn goede afspraken gemaakt over de restproductie. De benodigde inzet is binnen bestaande budgetten opgevangen. Omdat de kans groot is dat ook in 2020 budgetoverschrijding plaatsvindt, zijn aanvullende afspraken gemaakt om dit risico te beperken.
De verwachting is dat de categorie zeer zorgwekkende stoffen in de toekomst nieuwe vraagstukken zal opleveren, vergelijkbaar met PFAS. Het is nog niet in te schatten of dit nieuwe of bestaande plannen zal beïnvloeden en op welke manier. Waar in ieder geval rekening mee moet worden gehouden is de aanwijzing van Natura2000-gebied Polder Stein als stikstofgevoelig gebied. Hierover is in september 2019 een raadsmemo aan de gemeenteraad gezonden. De aanwijzing kan betekenen dat er voor diverse bouwplannen meer maatregelen nodig zijn om stikstofuitstoot te reduceren. Hierdoor kunnen bouwplannen vertraging oplopen. De aanwijzing is al aangekondigd door de minister maar nog niet in werking getreden. Het is niet bekend wanneer de inwerkingtreding plaats vindt.
Een ander potentieel risico betreft de overdracht van bodemtaken van de provincie aan de gemeenten vanaf 2021 in het kader van de Omgevingswet. In 2020 worden de gevolgen van de inwerkingtreding van deze wet naar verwachting duidelijker en zal hieromtrent nadere besluitvorming nodig zijn.
Bouw- en woningtoezicht (BWT)
De activiteiten op het gebied van bouw- en woningtoezicht zijn beschreven in de jaarrapportage BWT 2019. Het aantal aanvragen om een omgevingsvergunning en het aantal toezichtmomenten is licht toegenomen. Tegelijkertijd zien we een meebewegende stijging van de leges waardoor de uitvoering van de primaire BWT-taken kostendekkend konden worden uitgevoerd.
Verder zijn er weer veel (grote) projecten uitgevoerd, zoals de voorbereiding op de Omgevingswet, onderhoud monumenten in het kader van Gouda 750, vestiging moskee, Turfmarktkerk en een aantal landelijke onderzoeken (breedplaat- en gevelonderzoek). Door aan het eind van 2019 bijstellingen te plegen op de bestaande productieafspraken met BWT kon aan het eind van 2019 het jaar toch nog binnen budget worden afgesloten.
Ook voor 2020 is (de dekking van) een aantal productieafspraken aangepast om het risico van budgetoverschrijding zo veel mogelijk te beperken. Bedoeld risico kan vanaf 2021 worden versterkt door de inwerkingtreding van de wet Kwaliteitsborging in de bouw. In 2020 worden de gevolgen van de inwerkingtreding van deze wet naar verwachting duidelijker en zal hieromtrent nadere besluitvorming nodig zijn.
Meer informatie: www.odmh.nl
De Groenalliantie behartigt de bovengemeentelijke belangen van het beheer en de ontwikkeling van groengebieden voor de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Krimpenerwaard, Krimpen aan den IJssel en Waddinxveen. De belangen bestaan uit het behoud en de versterking van de groen- en recreatieve verbindingen, de landschappelijke kwaliteiten van en de biodiversiteit binnen de groengebieden, alsmede de bevordering van de leefbaarheid en de toeristische aantrekkingskracht. Specifiek voor Gouda gaat het in ieder geval om het beheren van de Goudse Hout en de Oostpolder.
Ontwikkelingen 2019 en eventuele risico's
Het vakantiepark van Landal Greenparcs doet het buitengewoon goed wat betreft het aantal boekingen; dat betekent ook meer bezoekers voor onze regio. Er worden particuliere initiatieven bedacht om met activiteiten nog meer bezoekers van Landal naar Gouda te halen. De laatste fase van de bouw van vakantiewoningen is gaande.
De provincie is per 2018 uitgetreden uit de Groenalliantie. Volgens de afgesloten uittredingsovereenkomst handhaaft de provincie voor de jaren 2018-2021 haar bijdrage op het niveau van 2017. Voor de jaren 2022-2025 gaat de bijdrage terug naar 90%. De Groenalliantie is samen met Staatsbosbeheer in 2019 gestart met het opstellen van een Beheer-en ontwikkelplan; daarbij zullen keuzes aan de orde komen welke beheerkosten te maken zijn en welke ontwikkelingen wenselijk zijn, dit alles in relatie tot de beschikbare budgetten.
In 2019 zijn opnieuw plannen voor uitvoering van de Kwaliteitsimpuls aanbesteed. Deze aanbestedingen bleven binnen de beschikbare budgetten. In de Goudse Hout is in 2019 de aanleg van de natuur/waterspeeltuin in de Goudse Hout uitgevoerd; deze speelplek leidt duidelijk tot meer bezoek aan de Goudse Hout en heeft positieve reacties opgeleverd. De herinrichting van de entree is eveneens uitgevoerd in 2019. Er is eind 2019 nog een aantal zieke essen in de Goudse Hout. Op de al eerder gekapte percelen zijn inmiddels meerdere soorten bomen terug geplant; daarbij is tegelijk aandacht besteed aan biodiversiteit door een overgangssituatie aan te leggen waarbij de begroeiing langzaam oploopt in hoogte. Op deze wijze ontstaan leefmilieus voor insecten en andere dieren.
In 2019 is het fietspad in de Oostpolder noodgedwongen omgezet in uitsluitend wandelpad. De grondslag is door de niet-ontveende situatie bijzonder zacht en nat. Een nieuwe constructie onder het fietspad bij aanleg heeft helaas niet tot een goed droog pad geleid, waardoor met name in de winterse periode problemen ontstonden. Het pad moest bij een beetje vorst al afgesloten worden. Door er alleen een voetpad van te maken, is deze afsluiting niet meer noodzakelijk. Voor de Oostpolder is in het kader van de Kwaliteitsimpuls gezocht naar een aangenamere wandelverbinding met de andere kant van het spoor waar ’t Weegje ligt. Deze verbeterde verbinding is mogelijk gebleken en zal uitgevoerd gaan worden.
Meer informatie: www.heerlijkbuiten.nl/natuur-en-recreatieschappen/groenalliantie-midden-holland
Het Streekarchief Midden-Holland (SAMH) is het cultuurhistorisch ‘geheugen' van Midden-Holland. SAMH bewaart o.a. de archieven van Gouda volgens de wettelijke bepalingen in de archiefwet. Het SAMH is daarnaast het regionaal historisch netwerk en historisch documentatiecentrum. Hiertoe worden ook archieven van talloze particuliere instellingen en bedrijven bewaard. Met cultuurhistorie speelt het SAMH ook een rol in de stadspromotie van Gouda.
Ontwikkelingen 2019 en eventuele risico's
Het is een uitdaging om de ambities en verantwoordelijkheden te realiseren binnen de bestaande bandbreedte. De formatie is structureel krap. In dat licht is een Producten Diensten Catalogus opgesteld en zijn nieuwe afspraken met de deelnemers gemaakt over taken in het basispakket (al dan niet wettelijk verplicht) versus additioneel maatwerk. De financiële bedrijfsvoering wordt versterkt, door deze dienstverlening in te kopen bij de ODMH. Er wordt gewerkt aan een nieuwe nota reserves en voorzieningen en een risicoprofiel; teneinde de kwetsbare financiële positie van de organisatie nader inzichtelijk te maken. Inhoudelijk spelen er relevante ontwikkelingen zoals de Wet Open Overheid en de effecten van de AVG en Auteurswetgeving.
Meer informatie: www.samh.nl
Promen voert voor Gouda de Wet sociale werkvoorziening (WSW) via een gemeenschappelijke regeling uit. Kerntaak is het bieden van betaald werk en ontwikkelingsmogelijkheden aan inwoners met een arbeidsbeperking met een WSW-indicatie. De WSW is in 2015 samen met andere wetten opgegaan in de Participatiewet (PW). Vanaf 2015 is er geen nieuwe instroom in de WSW meer. De huidige arbeidsbeperkten (beschut werk en garantiebanen) worden nu via Promen BV Prowork bediend.
Daarnaast voert Promen in opdracht van de individuele gemeenten re-integratie activiteiten uit voor werkzoekenden die ondersteund worden op grond van de PW. Dit in de vorm van leerwerkplaatsen, werkervaringsplaatsen, aangepast(e) werk(plekken) en re-integratiemodules zowel binnen als buiten de locaties van Promen.
Promen voert doelstellingen uit de programmabegroting uit:
1. Iedereen die kan werken, werkt naar vermogen of is actief voor de samenleving.
2. Voor wie dat nodig heeft is een veilig vangnet beschikbaar (in dit geval in relatie tot werk).
Ontwikkelingen 2019 en eventuele risico's
2019 is een roerig jaar voor Promen geweest. Het transitieplan wordt verder uit gewerkt en Promen is bezig met de transitie van een productiebedrijf naar een vooruitstrevend werkontwikkelingsbedrijf. De krimp in de WSW doelgroep en de toename van werkzaamheden binnen Prowork (arbeidsbeperkten en PW activiteiten) hebben voor de gemeente Gouda geen frictiekosten opgeleverd. Daarnaast is het functiehuis voor de niet-doelgroep in 2019 gemoderniseerd en herzien en is de overstap gemaakt naar een ander pensioenfonds. De noodzakelijke overstap naar een ander pensioenfonds was mede aanleiding om het functiehuis te moderniseren.
Een aantal zaken die in 2019 speelden is nog niet verder uitgekristalliseerd. Er moet een cao komen voor de medewerkers in Nieuw Beschut-baan of garantiebaan. En wat de consequenties zijn van de Wet Arbeidsmarkt in Beweging (WAB) voor Promen en Prowork is nog niet helemaal duidelijk. Voor beide onderwerpen heeft de gemeenteraad in zijn zienswijze gevraagd oplossingen aan te dragen dan wel de consequenties in beeld te brengen.
Meer informatie: www.promen.nl
Het Bedrijvenschap Regio Gouda ontwikkelt het bedrijventerrein Gouwe Park even ten westen van Gouda, langs de A20 en A12. Het is een zelfstandige organisatie waarin de gemeenten Gouda, Waddinxveen en Zuidplas op gelijkwaardige basis samenwerken. De gemeenten nemen elk voor 1/3 deel in het uiteindelijk voor- of nadelig financieel resultaat bij afsluiting van de ontwikkeling. Het Bedrijvenschap is tot medio 2018 geheel gefinancierd met van de gemeente Gouda betrokken vreemd vermogen. Vanwege de grote hoeveelheid grondverkopen vanaf eind 2017 heeft het Bedrijvenschap het vreemd vermogen inmiddels geheel afgelost. Door de gemeente Gouda zijn en worden geen investeringen in het Bedrijvenschap gedaan.
Ontwikkelingen 2019 en eventuele risico's
In 2019 heeft weer een aantal grondverkopen plaatsgevonden; gevolg is dat nog slechts een beperkt aantal kavel voor verkoop beschikbaar is. Deze kavels zijn naar de huidige verwachting uiterlijk eind 2021 alle verkocht. Deze ontwikkeling is vertaald in de eind 2019 geactualiseerde grondexploitatieberekening welke een fors positief eindsaldo laat zien. Gezien het aantal gegadigden voor de restende kavels wordt het risico dat deze verwachting niet wordt gerealiseerd gering geacht.
Meer informatie: www.gouwepark.nl
Vanaf 2011 functioneert de grondbank als stallingbedrijf. De gronden zijn bedoeld voor de ontwikkeling van de Zuidplas-polder tot een gebied voor wonen, werken en natuur. De deelnemende partijen (provincie Zuid-Holland, Rotterdam, Gouda, Waddinxveen en Zuidplas) bepalen gezamenlijk de bouwprogramma’s voor de Zuidplaspolder.
Ontwikkelingen 2019 en eventuele risico's
ln 2019 zijn de gronden van de Grondbank getaxeerd. Uit deze taxatie blijkt dat de marktwaarde op € 74,5 miljoen ligt, derhalve € 21 miljoen onder de boekwaarde van € 95,5 miljoen. Uit deze taxatie blijkt dat de verliesvoorziening in 2019 niet is ingelopen en gelijk is gebleven met 2018. De reden hiervoor is dat het proces om tot een ontwikkelingsvisie voor het Middengebied nog gaande is en dat de planning is dat hierover in 2020 de nodige besluiten genomen worden. Op grond van de besluiten en de hieraan gekoppelde planologische invulling is er een reële kans op het inlopen op termijn van de verliesvoorziening.
Het grootste risico voor de Grondbank is dus de waardeontwikkeling van haar gronden. ln de begroting 2019 van de Grondbank is een verliesvoorziening opgenomen van € 21 miljoen. De waardevermindering wordt veroorzaakt door de onzekerheid van het ontwikkelingsperspectief en -kracht voor de ontwikkeling van woningbouw. De gemiddelde boekwaarde van de gronden in de Grondbank is relatief laag en vormt geen belemmering voor ontwikkelingen. Wel is de gemiddelde grondprijs in de Grondbank hoger dan de 'agrarische' waarde, althans de waarde zonder ontwikkelings-perspectief. De totale waarde van de gronden zonder ontwikkelingsperspectieven zal op een niveau van € 30 miljoen liggen. In een dergelijk geval zal er een totaal verlies zijn van € 70 miljoen. Bij het beperkt of het geheel ontbreken van ontwikkelingsinitiatieven zal dit bedrag (grotendeels) afgeboekt dienen te worden. Het aandeel voor Gouda daarin is 6%.
De RDOG bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van de burgers in de regio Hollands Midden in normale en crisisomstandigheden. Daarnaast zet de RDOG in om de effecten van gezondheidsbedreigingen te beperken. Dit gebeurt door de belangen te behartigen van de aan de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten op het terrein van de openbare gezondheidszorg, volksgezondheid en ambulancezorg.
Wijze dienen belang
De RDOG geeft uitvoering aan drie diensten: de GGD (Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst), GHOR (Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen) en RAV (Regionale Ambulance Dienst). De werkzaamheden lopen uiteen van structurele en preventieve maatregelen tot aan de voorbereiding op gezondheidsbedreiging en effectief optreden bij een daadwerkelijke gezondheidsbedreiging. Voor de openbare gezondheidszorg komt daar het bevorderen van de toegang tot zorg nog bij.
Ontwikkelingen 2019 en eventuele risico's
De RDOG voert een groot aantal taken voor inwoners, gemeenten en overige cliënten uit op een manier die kwalitatief voldoende is en die, binnen de huidige randvoorwaarden, zo efficiënt mogelijk is ingericht. In de bezuinigingsrondes van de afgelopen jaren is de RDOG in staat geweest het primaire proces doorgang te laten vinden door vooral te bezuinigingen op overhead en ICT-investeringen. Echter doordat de RDOG zo efficiënt mogelijk de taken heeft uitgevoerd en bezuinigingen heeft doorgevoerd, is de vraag onderzocht hoe realistisch de bezuinigingen zijn ten opzichte van andere GGD-en. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat de capaciteit bij de RDOG ver onder het landelijk gemiddelde ligt van vergelijkbare GGD-en. Ook heeft de accountant gewezen op diverse gebreken binnen de organisatie.
Dit is aanleiding voor de RDOG om het programma RDOG2024 op te starten waarbij onderzoek wordt gedaan welke toekomstige investeringen en capaciteit nodig zijn om een robuuste organisatie te realiseren. De resultaten van het onderzoek worden vervolgens gebruikt voor de realisatie van diverse verbeteringen. Het programma richt zich de komende vier jaar op de vereiste organisatieontwikkeling binnen RDOG en de samenwerking met haar doelgroepen, opdrachtgevers en (keten)partners.
Het programma RDOG2024 zorgt ervoor dat de RDOG in 2024 een (strategisch) wendbare, moderne (datagedreven) en klantgerichte organisatie is. Een organisatie die meebeweegt met veranderingen in de samenleving en met integrale gezondheidsdeskundigheid bijdraagt aan een gezonder en veiliger Hollands Midden. Daarbij heeft de RDOG extra oog voor inwoners in kwetsbare situaties.
De kracht van het programma ligt in het verbeteren van de interne processen zodat de inwoners merkbaar betere ondersteuning krijgen. Dit terwijl de taken van de RDOG voor de opdrachtgevers op een moderne, datagedreven wijze worden uitgevoerd tegen aanvaardbare kosten.
Meer informatie: www.rdoghm.nl
De Veiligheidsregio Hollands Midden behartigt de belangen van deelnemende gemeenten op het terrein van brandweer, geneeskundige hulpverlening bij zware ongevallen, rampen en rampenbestrijding. Alsmede het realiseren van een gecoördineerde inzet van de bij zware ongevallen en rampen betrokken organisaties, instellingen en diensten.
Ontwikkelingen 2019 en eventuele risico's
Brandweer en Crisisbeheersing.
Voor wat betreft de brandweer is in 2019 aan de slag gegaan met het organisatieplan ‘Samen verder’. Dit organisatieplan speelt in op een veranderende samenleving en is gericht op het versterken van de interne samenwerking, en het versterken van het vakmanschap van de medewerkers. Dit is goed opgepakt binnen de organisatie. Daarbij is binnen de brandweerorganisatie ook meer de nadruk meer komen te liggen op het aangaan van (wisselende) relaties, verbindingen en samenwerkingsverbanden. Verdere zaken die in 2019 spelen bij de brandweer is de verdere ontwikkeling van informatiegericht werken door middel van moderne informatiesystemen.
Voor wat betreft het onderwerp crisisbeheersing speelde in 2019 de verdere organisatorische inbedding van het Bureau Gemeentelijke Crisisbeheersing in de Veiligheidsregio.
Gemeenschappelijke Meldkamer
In voorgaande jaren is geconstateerd dat het samengaan van de meldkamers tot een Landelijke Meldkamerorganisatie niet zo voorspoedig als gewenst verloopt. Dit heeft geleid tot een heroriëntatie waarbij het einddoel nog wel overeind blijft maar waarbij de regionale samenvoegingstrajecten voorlopig nog in het beheer van de veiligheidsregio’s blijft. Er is nu in een transitiestrategie voorzien. Inmiddels is er een nieuw planning voor het samengaan tot een landelijke meldkamer. Deze planning is in 2019 opgepakt. Het uiteindelijke doel is nog steeds om de samenvoegingen, de landelijke ICT en het beheer van de meldkamers in 2021 gerealiseerd te hebben.
Oranje Kolom
De Oranje Kolom staat voor de gebundelde krachten van de gemeenten in de Veiligheidsregio Hollands Midden. In de Oranje Kolom wordt samengewerkt als het gaat om crisisbeheersing (bevolkingszorg). Vanuit de veiligheidsregio worden de gemeenten hierin ondersteund door het Bureau Gemeentelijke Crisisbeheersing (BGC). Voor het BGC en de gemeenten zijn in 2019 relevante ontwikkelingen het volgende: Terrorismedreiging (terrorismegevolgbestrijding) en de doorwerking daarvan voor evenementenbeleid maar ook de gevolgen van eventuele aanslagen voor gemeenten.
Meer informatie: www.vrhm.nl
De Gemeenschappelijke Regeling Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR) is de uitvoeringsorganisatie voor gemeentelijke en waterschapsbelastingen van negen gemeenten en het Hoogheemraadschap van Rijnland. De BSGR bepaalt ook de hoogte van de WOZ-waarden voor alle onroerende zaken in de deelnemende gemeenten. Het beleid van heffing en invordering van belastingen en de belastingverordeningen worden door de deelnemers zelf vastgesteld.
Ontwikkelingen 2019 en eventuele risico's
De BSGR heeft in 2019 aanslagen opgelegd tot een bruto bedrag van € 472 miljoen (2018: € 445 miljoen). De toename wordt deels veroorzaakt door areaaluitbreiding en deels door de stijging van de tarieven bij de deelnemers.
Betreffende parkeerbelasting worden er geen duplicaat naheffingsaanslagen meer verzonden door de BSGR. Er wordt door Gouda geen parkeerbon meer achter de ruitenwisser geplaatst. De BSGR verstuurd een primaire naheffingsaanslag,
Alle grote kohieren zijn conform planning opgelegd. Bij de kleinere kohieren wordt regelmatig afgeweken van de planning. Dit heeft onder andere te maken met de complexiteit van de aanlevering waardoor de gegevens vaak niet op tijd worden aangeleverd. De BSGR heeft een exotenmodule ontwikkeld. Hiermee kunnen deelnemers gemakkelijk de bestanden aanleveren, zodat deze door de BSGR rechtstreeks in het systeem kunnen worden ingelezen.
De invoering van afvalstoffenheffing in de vorm van Diftar vraagt de nodige inspanning. De methodiek is complexer en het aantal bezwaarschriften met betrekking tot de afvalstoffenheffing is iets toegenomen.
Vanuit het vereiste om AVG-proof gegevens met de belastingbetalers uit te wisselen is een nieuwe module ontwikkeld om elektronische formulieren te kunnen versturen. Verder kan de belastingbetaler betalen door middel van incasso op maat; de belastingplichtige kan zelf bepalen in hoeveel termijnen alsmede op welke dag in de maand bedragen afgeschreven dienen te worden.
Vanaf 2019 is kostprijscalculatiemodel volledig van toepassing. Bij de deelnemers wordt een voorschot in rekening gebracht. Na afloop van het jaar vindt een afrekening plaats op basis van het werkelijk aantal opgelegde aanslagen. In het model is voor ieder type aanslag een kostprijs bepaald waarvan de hoogte afhankelijk is van de complexiteit van de heffingsmaatstaf. De systematiek van de berekening van de bijdrage aan de BSGR is voor Gouda in financieel opzicht gunstig. In 2018 betrof de deelnemersbijdrage voor Gouda € 1.314.010. De (voorlopige) bijdrage voor 2019 was € 1.119.268. De definitieve deelnemersbijdrage voor 2019 is vastgesteld op € 1.212.182.
Meer informatie: www.bsgr.nl