Exploitatie (bedragen * € 1.000) | Begroting 2019 | Begroting 2019 na 2e wijziging | Rekening 2019 | Verschil rekening t.o.v. begroting na wijziging |
---|---|---|---|---|
Lasten | 18.451 | 19.890 | 19.119 | 771 |
Baten | -6.847 | -7.420 | -8.477 | 1.057 |
Saldo van baten en lasten | 11.604 | 12.470 | 10.642 | 1.828 |
Toevoegingen aan reserves (lasten) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen aan reserves (baten) | -29 | -79 | -79 | 0 |
Gerealiseerd resultaat | 11.575 | 12.391 | 10.563 | 1.828 |
De volgende taakvelden maken deel uit van dit programma. Per taakveld zijn de lasten, de baten en het saldo van lasten en baten weergegeven.
Taakvelden (bedragen * € 1.000) | Begroting 2019 | Begroting 2019 na 2e wijziging | Rekening 2019 | Verschil rekening t.o.v. begroting na wijziging |
---|---|---|---|---|
2.4 Economische havens en waterwegen - lasten | 767 | 674 | 749 | -75 |
2.4 Economische havens en waterwegen - baten | -1 | -1 | 0 | -1 |
Saldo | 766 | 673 | 749 | -76 |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur - lasten | 715 | 784 | 239 | 545 |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur - baten | -667 | -734 | -1.071 | 337 |
Saldo | 48 | 50 | -832 | 882 |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen - lasten | 124 | 172 | 189 | -18 |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen - baten | -152 | -152 | -138 | -14 |
Saldo | -28 | 19 | 51 | -32 |
3.4 Economische promotie - lasten | 2.369 | 2.309 | 2.304 | 5 |
3.4 Economische promotie - baten | -487 | -402 | -637 | 236 |
Saldo | 1.882 | 1.907 | 1.667 | 241 |
4.2 Onderwijshuisvesting - lasten | 7.055 | 8.060 | 8.084 | -24 |
4.2 Onderwijshuisvesting - baten | -200 | -332 | -880 | 549 |
Saldo | 6.855 | 7.729 | 7.204 | 525 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken - lasten | 7.419 | 7.891 | 7.554 | 337 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken - baten | -5.342 | -5.799 | -5.751 | -48 |
Saldo | 2.077 | 2.092 | 1.803 | 288 |
Totaal saldo taakvelden | 11.599 | 12.470 | 10.642 | 1.828 |
Omschrijving (bedragen * € 1) | Lasten | V/N | I/S | Baten | V/N | I/S |
---|---|---|---|---|---|---|
2.4 Economische havens en waterwegen | 75.000 | N |
| 1.000 | N |
|
Groot onderhoud waterkeringen en afwatering: Op basis van de meest recente beheerplannen is een aanvullende dotatie van € 73.000 noodzakelijk gebleken. | 73.000 | N | I |
|
|
|
Overig | 2.000 | N | I | 1.000 | N | I |
|
|
|
|
|
|
|
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 545.000 | V |
| 337.000 | V |
|
Voor de grondexploitatie Spoorzone is in het verleden een verliesvoorziening gevormd. Hiervan is in 2019 € 882.000 vrijgevallen. Aan de raad wordt voorgesteld dit voordeel toe te voegen aan de reserve Versnellen woningbouw en (gebieds)transformatie en aan de reserve Zuidelijk Stationsgebied. | 545.000 | V | I | 337.000 | V | I |
|
|
|
|
|
|
|
3.4 Economische promotie | 5.000 | V |
| 236.000 | V |
|
Kenniscentrum Bodemdaling: Door vertraging in de uitvoering kon het beschikbaar gestelde budget niet ingezet worden. Voorgesteld wordt om dit bedrag opnieuw beschikbaar te stellen. | 50.000 | V | I |
|
|
|
Promotie toerisme: Het voordeel op de baten wordt met name veroorzaakt door de verkoop van (VVV-)cadeaukaarten. Daar staan ook kosten tegenover. Deze posten waren niet begroot. | 92.000 | N | I | 114.000 | V | I |
Reclame openbare ruimte: Op basis van de prognose reclame-inkomsten is bij de bij de viermaandsrapportage een budgetaanpassing doorgevoerd. Deze aanpassing bleek ultimo 2019 te negatief geweest te zijn. Inkomsten driehoeksborden zorgden voor het positieve resultaat. Het nadeel bij de baten wordt veroorzaakt door extra personele inzet bij de voorbereiding en begeleiding van de aanbesteding. | 44.000 | N | I | 24.000 | V | I |
Stadsmarketing: Het voordeel bij de baten wordt veroorzaakt door ontvangen bijdragen in verband met het project Cheese Valley. Daar staan ook kosten tegenover (€ 101.000). Deze waren niet separaat begroot maar vormden een onderdeel van de begroting Stadsmarketing - Gouda 750. | 29.000 | N | I | 86.000 | V | I |
Stadsmarketing Gouda750: Op basis van de geactualiseerde planning vallen uitgaven die voorzien waren in 2019 in een latere fase. Aan de raad zal worden voorgesteld om dit voordeel in 2020 opnieuw beschikbaar te stellen. | 87.000 | V | I |
|
|
|
Toeristenbelasting: De opbrengst toeristenbelasting is € 22.000 hoger dan de raming. De hogere opbrengst heeft betrekking op het belastingjaar 2018 en wordt onder andere veroorzaakt door een hoger aantal overnachtingen ten opzichte van 2017 (van 83.000 naar 86.000). In 2020 wijzigt de wijze van aanslagoplegging. De aanslagen 2020 worden via voorlopige aanslagen aan het begin van het belastingjaar opgelegd. Dit geldt nog niet voor de aanslagen toeristenbelasting 2019; die worden begin 2020 (achteraf) opgelegd. |
|
|
| 22.000 | V | I |
Overig | 33.000 | V | I | 10.000 | N | I |
|
|
|
|
|
|
|
4.2 Onderwijshuisvesting | 24.000 | N |
| 549.000 | V |
|
Voor het opstellen van de raadsvoorstellen met betrekking tot het IHP en de Goudse Waarden zijn extra onderzoeken uitgevoerd. | 30.000 | N | I |
|
|
|
De voorziening planmatig onderhoud gemeentelijke onderwijsgebouwen voldoet niet meer aan de richtlijnen van het BBV en is in 2019 vrijgevallen. |
|
|
| 557.000 | V | I |
Overig | 6.000 | V | I | 8.000 | N | I |
|
|
|
|
|
|
|
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 337.000 | V |
| 48.000 | N |
|
Kindgebonden financiering peuteropvang en VVE: De subsidieregeling kindgebonden financiering peuteropvang en VVE staat in de kinderschoenen en het gebruik daarvan komt minder snel op gang dan verwacht. Daardoor is er een voordeel van € 260.000 ontstaan op het geraamde budget. Exacte raming van benodigde subsidiebedragen is lastig voor kinderopvangorganisaties en dit heeft over 2018 tot terugvordering van in totaal € 100.000 subsidie geleid. Organisaties hebben met deze kennis voor 2019 lagere bedragen aangevraagd dan was begroot. | 260.000 | V | I |
|
|
|
Leerlingenvervoer: Het overschot is te verklaren door onderuitnutting van het vervoersbudget. Hierbij zijn de kosten onderhevig aan het fluctuerende aantal personen in het leerlingenvervoer. | 30.000 | V | I |
|
|
|
Leerplicht: In 2019 is er geen beslag gelegd op de flexibele schil voor personeel; bij uitval is Gouda verplicht direct voor vervanging te zorgen van leerplichtambtenaren werkzaam voor Gouda, Krimpenerwaard en Waddinxveen. | 57.000 | V | I | 10.000 | V | I |
Onderwijsachterstanden: Het verschil aan de lastenkant kan verklaard worden doordat van de reservering van € 300.000 voor VVE-uitbreiding per 2020, € 117.000 niet is uitgegeven; dit budget was bestemd voor kinderopvangorganisaties om zich voor te breiden op 16 uur VVE (extra personeel, scholing, pilots etc.). De aanvankelijke randvoorwaarden voor de uitbreidingspilot bleken vertragend te werken. | 255.000 | V | I | 255.000 | N | I |
Onderwijsbeleid: € 12.000 van het verschil wordt verklaard doordat het opstellen van de innovatieagenda langer duurt dan verwacht in verband met zorgvuldige afstemming met regionale triple helix partners. De rest van het verschil is een voordeel op de overhead. | 83.000 | V | I |
|
|
|
Specifieke uitkering Regionale meld- en coördinatiecentra voortijdig schoolverlaten (RMC): Bij deze regeling zijn de baten en lasten per saldo altijd neutraal omdat restanten beschikbaar moeten blijven voor volgende jaren. | 38.000 | V | I | 38.000 | N | I |
Volwasseneneducatie: Het nadeel aan de lastenkant kan worden verklaard doordat er in 2019 stevig is ingezet op het vinden van deelnemers en het aanbieden van verschillende trajecten, wat resulteerde in 400 meer deelnemers dan in 2018. De Rijksbijdrage 2019 is volledig benut. | 369.000 | N | I | 206.000 | V | I |
Specifieke uitkering Vroegtijdig Schoolverlaters (VSV): Bij deze door MBO Rijnland uitgevoerde SiSa-regeling zijn de baten en lasten altijd neutraal omdat restanten beschikbaar moeten blijven voor volgende jaren. | 23.000 | N | I | 23.000 | V | I |
Onderwijsbeleid en leerlingzaken overig: Dit betreft diverse kleine afwijkingen die niet verder worden toegelicht. | 6.000 | V | I | 6.000 | V | I |
Investeringen op basis van jaar gereed (bedragen * € 1.000) | Gepland 2019 | Werkelijk 2019 | Verschil |
---|---|---|---|
Uitvoeringsmaatregelen Waterplan | 109 | 94 | 15 |
|
|
|
|
TOTAAL | 109 | 94 | 15 |
Toelichting op het investeringsoverzicht
Uitvoeringsmaatregelen Waterplan
Voorgesteld wordt om dit investeringsbudget in 2019 af te sluiten.