Het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) verplicht de gemeente om in de programma’s te rapporteren over de realisatie van de maatschappelijke effecten aan de hand van voorgeschreven beleidsindicatoren, die gepubliceerd worden op waarstaatjegemeente.nl. Op die website staan alleen de actuele waarden. Om de waarden in perspectief te kunnen plaatsen, zijn in onderstaande tabel ook de relevante waarden uit de Goudse programmabegroting 2019-2022 opgenomen. De wetgever wil met deze kengetallen de vergelijkbaarheid tussen gemeenten vergroten. Alle gemeenten zijn immers verplicht deze kengetallen te publiceren. Veel kengetallen zijn echter niet van recente datum en sluiten vaak onvoldoende aan bij wat de gemeente zelf wil bereiken. Daarom heeft de gemeente naast de wettelijke verplichte indicatoren ook eigen indicatoren opgenomen.
Taakveld | Indicator | Meeteenheid | Periode | Gouda | Nederland | Streefwaarde | Realisatie |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6. Sociaal domein | Banen | per 1.000 inwoners van 15-64 jaar | 2017 | 752,9 | 758,2 | Minimaal gelijk of toename |
|
|
|
| 2018 | 762,5 | 774 |
| Toelichting 1. |
6. Sociaal domein | Jongeren met een delict voor de rechter | % | 2018 | 1 | 1 | Geen |
|
6. Sociaal domein | Kinderen in uitkeringsgezin | % | 2018 | 7 | 7 | Geen |
|
6. Sociaal domein | Netto arbeidsparticipatie | % | 2017 | 66,4 | 66,7 | Toename |
|
|
|
| 2018 | 67,7 | 67,8 |
| Toelichting 2. |
6. Sociaal domein | Werkloze jongeren | % | 2018 | 2 | 2 | Geen |
|
6. Sociaal domein | Personen met een bijstands-uitkering | per 10.000 inwoners | eerste halfjaar 2019 | 392,7 | 381,7 | Afname | meeteenheid in 2019 gewijzigd, geen vergelijk mogelijk |
6. Sociaal domein | Lopende re-integratie- voorzieningen | per 10.000 inwoners van 15-64 jaar | eerste halfjaar 2018 | 319,3 | 305,2 | Geen; aantal is geen doel |
|
6. Sociaal domein | Jongeren met jeugdhulp | % van alle jongeren tot 18 jaar | tweede halfjaar 2017 | 9,7 | 9,7 | Afname of gelijk |
|
|
|
| eerste halfjaar 2019 | 13 | 10 |
| Toelichting 3. |
6. Sociaal domein | Jongeren met jeugdbescherming | % | tweede halfjaar 2017 | 1,3 | 1 | Afname of gelijk |
|
|
|
| eerste halfjaar 2019 | 1,5 | 1,1 |
| Toelichting 4. |
6. Sociaal domein | Jongeren met jeugdreclassering | % | tweede halfjaar 2017 | 0,5 | 0,4 | Afname of gelijk |
|
|
|
| eerste halfjaar 2019 | 0,4 | 0,3 |
| Toelichting 5. |
6. Sociaal domein | Cliënten met een maatwerk-arrangement Wmo | per 10.000 inwoners | eerste halfjaar 2019 | 640 | 610 | Geen; aantal is geen doel |
|
Toelichting op de tabel (zie de cijfers in de kolom realisatie)
ad 1)
De gemeente heeft slechts indirect invloed op het aantal banen (bijvoorbeeld via verbetering vestigingsbeleid (EZ) of door goede werkgeversbenadering). De streefwaarde "indirecte sturing op behoud of toename" is in dit kader beter dan de bij de begroting vastgestelde "Minimaal gelijk of toename".
ad 2)
De gemeente heeft hier maar zeer beperkt invloed op, nl. voor wat betreft de arbeidsdeelname van bijstandsgerechtigden/NUG-ers uit de doelgroep PW. Hier wordt niet op gestuurd. Het cijfer wordt wel in de gaten gehouden als indicator hoe het gaat op de arbeidsmarkt. De streefwaarde "monitoring Goudse cijfer t.o.v. landelijke waarde" is in dit kader beter dan de bij de begroting vastgestelde "Toename".
ad 3)
Het verschil tussen het percentage jeugdigen met zorg in Gouda en in Nederland is moeilijk te verklaren. Overigens is het beeld ten opzichte van 2017 nauwelijks gewijzigd omdat destijds in de cijfers uitsluitend het aantal jeugdigen met maatwerk opgenomen was. In de cijfers is nu ook rekening gehouden met jeugdigen die geen maatwerk ontvangen maar aan wie wel jeugdhulp onder verantwoordelijkheid van de gemeente (het Sociaal Team) binnen de kaders van de Jeugdwet verleend is’.
ad 4)
De stijgende tendens in het aantal jeugdbeschermingsmaatregelen (OTS en Voogdij) zette zich in de eerste helft van 2019 door, vanaf kwartaal 3 zien we een licht dalende tendens. Momenteel wordt een onderzoek uitgevoerd naar mogelijke oorzaken waarom Gouda (en de regio Midden- Holland) relatief hogere aantallen jeugdbeschermings- en jeugd-reclasseringsmaatregelen kent. Dit zal in de loop van 2020 afgerond worden.
ad 5)
Bij jeugdreclassering is al enige tijd sprake van een stabilisatie. Momenteel wordt een onderzoek uitgevoerd naar mogelijke oorzaken waarom Gouda (en de regio Midden- Holland) relatief hogere aantallen jeugdbeschermings- en jeugdreclasseringsmaatregelen kent. Dit zal in de loop van 2020 afgerond worden.